Zgoščenke APZ UP
APZ UP V ŽIVO
Leta 2008 je zbor izdal svojo prvo zgoščenko, na kateri so zbrani posnetki nastopov in koncertov v živo s prvih treh sezon delovanja APZ UP (2005-2007). Na njej je predstavljena kakovostna izvedba zahtevnega zborovskega programa pri čemer ne gre pozabiti, da so prve tri sezone delovanja zbora zaznamovala predvsem tekmovanja (s tem pa tudi posnetki skladb) v Prevezi (Grčija), Cantonigròsu (Španija), prvi nastop na slovenskem zborovskem tekmovanju Naša pesem v Mariboru, nastopi na revijah Primorska poje, sodelovanje z različnimi vokalnimi in instrumentalnimi zasedbami ter letni koncerti ob koncu sezon. Velik del programa na zgoščenki predstavlja avtorsko ustvarjanje slovenskih in tujih skladateljev Primorske regije (od Benečije, Tolmina, Trsta, Obale do Istre), ki so bili vpeti v takratno življenje teh krajev. Nekatere izmed skladb pa so postale »železni repertoar« zbora.
Naj vas vrhunske izvedbe zbora popeljejo v glasbeno potovanje po kotičkih Primorske.
MOZAIKI
Skladbe na zgoščenki zajemajo vsa stilna obdobja, saj APZ namenja pozornost tako glasbi obdobja renesanse kot novi glasbeni ustvarjalnosti današnjih dni. Na zgoščenki so predstavljeni številni biseri iz domače in svetovne glasbene zapuščine, kar nekaj pa je takih, ki jih redno zasledimo na koncertnih odrih. Kakšna izmed skladb je bila zapisana prav za APZ UP. Če bi radi postali del pisanega doživetja pevk in pevcev na koncertnih odrih po svetu in doma, se nam pridružite pri poslušanju.
ISTRIANTICO
Na zgoščenki se APZ UP predstavlja skupaj z (etno) glasbeno skupino Vruja, ki nadaljuje istrsko tradicijo izvajanja glasbe na ljudskih instrumentih. Značilni istrski plesi v izvedbi Vruje v priredbah Marina Kranjaca in Daria Marušića, vokalne priredbe izpod peresa Alda Kumarja, Bojana Glavine, Andreja Makorja, Mateje Petelin in Patricka Quaggiata povezujejo in obogatijo, hkrati pa je zgoščenka prav zaradi večplastnosti predstavitve zanimiva za širši krog občinstva. Če bi radi doživeli Istro, jo boste začutili, mogoče bo celo zadišala skozi glasbeno pripoved iz zgodbe ljudje iz časov, ko smo še radi postali in znali prisluhniti, občutiti in videti.
MYSTERIUM
Zgoščenka je izšla spomladi leta 2010. Vsebina le te pa zaobjema dve izredno plodni in uspešni sezoni 2007/2008 in 2008/2009 v katerih je zbor poleg rednih letnih koncertov nastopil še na dveh velikih mednarodnih tekmovanjih v Varni (Bolgarija) ter v francoskem Toursu, kjer se je na tamkajšnjem tekmovanju predstavil kot finalist Grand Prixa in enem slovenskem, kjer je leta 2010 na državnem zborovskem tekmovanju Naša pesem v Mariboru osvojil zlato plaketo. Nastopil je tudi na več koncertih po Sloveniji in zamejstvu, med njimi na koncertu treh APZ-jev v dvorani Slovenske filharmonije, kjer so nastali nekateri od posnetkov na zgoščenki. Skladbe z zgoščenke so iz stilno raznolikih obdobij (od renesanse do današnjih dni) in so delo tako tujih kot tudi slovenskih skladateljev. Podoživite misterij pevk in pevcev APZ UP.
SONORITY
Peta zgoščenka, ki nosi ime SONORITY (sozvočenja) je darilo pevcem ob 10. rojstnem dnevu in je skupek posnetkov skladb za zbor zelo uspešnih sezon 2012/2013 in 2013/2014. Na njej je vrsta skladb, ki jih je zbor izvedel prvič, nekatere so bile prvič izvedene tudi v Sloveniji. Program obsega skladbe, ki so zapete v osmih različnih jezikih, in skuša predstaviti mlado primorsko glasbeno tvornost. Zbor kot je APZ UP, predvsem pa njihov takratni, desetletni, dirigent Ambrož Čopi, je vselej spodbujal mlade skladatelje k ustvarjanju, zato je na zgoščenki moč zaslediti redkeje izvajane skladbe ter veliko glasbenih novosti.
TEBE POJEM
Pevke in pevci APZ UP so prav ponosni na svojo šesto zgoščenko TEBE POJEM, ki je plod dveletnega projekta, imenovanega Pravoslavna zapuščina primorskih skladateljev. Na koncertnih odrih redko zasledimo izvedbe pravoslavnih del slovenskih skladateljev. V zamejstvu je v prejšnjem stoletju delovalo veliko skladateljev slovenskega rodu. Nekateri so ustvarjali in delovali tudi kot dirigenti v pravoslavni cerkvi v Trstu, kjer hranijo številna njihova dela.
S projektom je APZ UP želel prispevati k ohranitvi in promociji teh del, hkrati pa je spodbudil skladatelje mlajše generacije, da so napisali in posvetili zboru nova dela prav za to priložnost. Projekt je izdan na nosilcih zvoka in v notni izdaji. K sodelovanju smo povabili založbo Astrum in Radio Koper, program zgoščenke pa obsega Troglasno otroško mašo na staroslovensko besedilo skladatelja Ivana Grbca, Liturgijo sv. Joanna Zlatousnega skladatelja Vasilija Mirka, ki koncertno v Sloveniji še ni bila izvedena in novitete, ki so jih prispevali mladi primorski skladatelji Andrej Makor (Nyne otpushcaheshi, Otche nash), Patrick Quaggiato (Dva Dukhovniykh khora: Khvalite imya Gospodne in Otche nash) in Ambrož Čopi (Tri Dukhovniykh khora: Bogoroditse Djevo, raduisya; Gospodi Iisusye Khristye, Otche nash).
Branka Kljun, častna članica APZ UP, je v spremni besedi k zgoščenki o izboru skladb zapisala naslednje: »Najbolj vešč med mladimi primorskimi skladatelji, Ambrož Čopi, se je odločil za posvetilo Alfredu Šnitkeju, saj je prav pri njem našel spodbudo za nastanek svojih Tri Dukhovniykh khora (Trije sakralni spevi). Svoj cikel je zastavil kot dialog dveh zborov, ki odzvanja v intimnih refleksijah solistov. Obdržal je značilno tradicionalnost glasbenega izraza, vendar pa ga je skušal hkrati obogatiti še z njemu lastnimi zvočnimi barvami. Patrick Quaggiato je iz zakladnice pravoslavne liturgije izbral dve molitvi: Khvalite imya Gospodne in Otche nash ter jima vdahnil obliko hvalnice. Prva je nekakšen oblikovni in izvajalski crescendo, druga želi biti kontrastna v počasnejšem tempu, čisti diatoniki in mirno prepletajočih se glasovih. Slednja je bila na državnem tekmovanju Naša pesem v Mariboru (2014) nagrajena s priznanjem za najboljšo noviteto tekmovanja. Tudi Andrej Makor je prispeval dve deli na pravoslavno tematiko. V prvem Nyne otpushcaheshi je uporabil kijevski napev, ki ga lahko najdemo tudi v liturgiji Čajkovskega. Makor ga je po svoje obarval in obogatil s polifonimi linijami. Otche nash je homofoni štiriglasni kontrast prvemu, spodbudo zanj pa je našel v delu Kedrova.«
APZ UP se je s projektom v Kopru prvič prestavil decembra 2013. Za tem se je pričelo snemanje zgoščenke v pravoslavni cerkvi sv. Marte v Kopru, kjer so nastali posnetki skladb. Zgoščenko je zbor v tamkajšnji cerkvi predstavili v soboto, 19. julija 2014, tik zatem pa se je odpravili na koncertno-tekmovalno turnejo po Balkanu, kjer je tovrstno glasbo predstavil v Nišu (Srbija) in v cerkvi sv. Sofije v Bolgariji.
FANTAZIJE
Fantazije so prva avtorska zgoščenka enega najbolj izvajanih avtorjev najmlajše skladateljske generacije v slovenskem prostoru in večletnega APZ-jevca, Andreja Makorja. »Gre za tiste iskrice, zamisli, ideje, ki se ti rojevajo v glavi in te vodijo k cilju.« pojasnjuje Andrej.
Na zgoščenki so predstavljena dela v slovenskem, italijanskem, hrvaškem, angleškem, španskem in ruskem jeziku. To je izbor posvetnih skladb za otroške, mladinske, ženske in mešane zbore pa tudi sakralne skladbe in priredbe ljudskih, ki v glavnem izhajajo iz Andreju ljube Istre. Mnoge od teh so bile nagrajene na različnih natečajih zborovskih skladb, raznolike zborovske zasedbe pa so se z njimi predstavile na domačih in mednarodnih tekmovanjih.
Zgoščenka ni le cvetober skladb enega trenutno najbolj iskanih zborovskih skladateljev v Sloveniji, čigar glasba seže do srca izvajalcem in publiki, temveč je hkrati tudi celostna predstavitev zasedb na Obali (Mladinski pevski zbor Glasbene šole Koper pod vodstvom Maje Cilenšek, Mešani pevski zbor Gimnazije Koper pod vodstvom Ambroža Čopija, Mešani pevski zbor Obala pod vodstvom dirigenta Sebastjana Vrhovnika in Akademski pevski zbor Univerze na Primorskem z dirigentom Ambrožem Čopijem), s katerimi je Andrej Makor rastel bo komponiranju njegovih melodij in ki že vrsto let pomembno sooblikujejo slovensko zborovsko sceno. Skladbe na zgoščenki so izdane tudi v istoimenski zbirki pri založbi Astrum.
LUX
Lux (luč) najpogosteje enačimo s svetlobo, s soncem, z ognjem, pa tudi z življenjem, toplino, radostjo, veseljem …
Že v predkrščanstvu so ljudje skušali s prižiganjem kresov pozimi vrniti moč soncu, v času zimskega solsticija, ko se tema umika svetlobi, pa so obhajali praznik mladega sonca. Obdobju, ko se dan začne daljšati, v krščanskem verovanju pravimo adventni čas. Takrat se verniki pripravljajo na božič. Jezusovo rojstvo je zanje rojstvo luči, ki prežene temo. Ogenj blagoslavljajo tudi na začetku velikonočne vigilije, ki je znamenje zmage luči nad temo in v simbolnem pomenu prežene bolezen in trpljenje, dvome in strah, zagrenjenost in obup, sovraštvo in smrt, obenem pa spodbuja razmislek in sledi veri v dobro, v življenje.
Pričujoča zgoščenka želi spodbuditi prav to: vero v dobro, v lepoto, v življenje.
Ime si je izposodila pri skladbi Andreja Makorja, ki poveličuje lepoto jutranje zarje, luči in svetlobe. Črt Sojar Voglar prepozna luč ne le kot izraz blaženosti in svetlobe, temveč tudi kot izraz veselja, kot kontrast tej pa se v Voglarjevi drugi skladbi pojavi tema v obliki bolečine. Pot k svetlobi iščeta v svojih delih tudi Ambrož Čopi in Tine Bec, najdeta pa jo v sebi, v svojem dojemanju in sprejemanju lepote.
Cikel treh skladb Andreja Makorja z naslovom LUX je nastajal med leti 1913 in 1917. Aurora caelum purpurat je uvodna skladba, zgrajena na ponavljajoči se melodiji, ki se tekom skladbe harmonsko vedno bolj gosti in bogati, da bi na koncu zazvenela v svoji »čisti popolnosti«, ki jo ponazarja jutranja zarja. O lux beata Trinitas izžareva spokojno mirnost, ki jo v srednjem delu avtor vzvalovi tako v harmonskem kot tudi dinamičnem smislu. Skladba je nastala za Ambroža Čopija in Komorni zbor Ave. Danes je eno najpogosteje izvajanih Makorjevih del tako doma kot tudi v tujini. Consors paterni luminis je zaključna skladba cikla. Z barvitostjo in polnostjo harmonij ter z ritmičnim poigravanjem z besedilom daje celoti himnični značaj, s tem pa občutek optimizma, v višjem smislu svetlobe.
Besedilo sv. Ambroža iz 4. stoletja O lux beata trinitas je na svoj način uglasbil tudi Makorjev starejši skladateljski kolega Črt Sojar Voglar. Skladba je, kot pravi avtor, produkt želje po radoživi razigranosti in pestri ritmični zasnovi, ki jo je v svoji starejši zborovski tvornosti nekako zanemarjal. Iz te izhaja druga Voglarjeva skladba Victimae pascali laudes, ki je nastala leto prej. Govori o bolečini, skozi katero je Kristus odrešil svet, o temi, torej kliče po svetlobi. Delo temelji na lirično umirjeni izraznosti, izraziti ritmiki, obenem pa aleatorični razpršenosti kontrapunkta.
Na Voglarjevo tematiko se navezuje tudi naslednja skladba, Deliver me, o Lord Tineta Beca, ki je pravzaprav različica veliko bolj znane latinske maše za mrtve, Libera me. Skladatelj se je odločil za angleško besedilo, ker je začutil, da mu ta jezik daje boljše možnosti v izrazu; tematika tega dela namreč sloni na grozotah holokavsta. »Želel sem opisati pot trpečih,« pojasnjuje avtor, »ki s počasnimi koraki odhajajo v večnost. Med potjo slišimo krike tistih, ki so že odšli, v prošnji in molitvi prosijo Gospoda, naj jih sprejme pred svoje obličje.« Skladba je nastala za natečaj za nova slovenska dela v sklopu Festivala Aegis Carminis 2019.
Himna za večernice Ave, Maris stella istega avtorja je dve leti starejše delo tega ustvarjalca najmlajše slovenske skladateljske generacije. Sloni na izročilu gregorijanskega korala, ki prepreda vso skladbo. Njegova preprostost simbolizira skromnost in ponižnost Device Marije, hkrati pa skuša na nek način prikazati tudi njeno velikodušnost in dobroto.
Zborovsko ustvarjanje Ambroža Čopija je že četrt stoletja prežeto tudi s sakralnimi vsebinami. Prvenci, ki so nastajali že v času študija, se še vedno redno pojavljajo na domačih in tujih odrih. Njegova glasbena govorica se skozi čas in tematiko spreminja, melodija in barvitost harmonije pa ostajata vseskozi izhodišči njegovega glasbenega navdiha. Skladbe, ki so nastale v zadnjem času in jih APZ UP predstavlja na pričujoči zgoščenki, so priložnostna dela za različne tuje sestave. Njegova Ave, Maris stella je nastala za Salt Lake Choral Artists in Bradyja Allreda (ZDA), s katerim skladatelj sodeluje že vrsto let. Skladba vključuje latinski in angleški jezik, ki se prepletata med večjim in manjšim zborom, sprva v dialogu, v osrednjem delu pa v prepletanju do viška. Z uporabo beneškega renesančnega dvozborja ter sodobnejšo zvočnostjo združuje preteklost s sedanjostjo.
Ave verum corpus je posvečena Moran Singers in Naomi Faran in je prvič zazvenela pod vodstvom skladatelja v Tel Avivu (Izrael). Skladba je izrazito lirična, nežna. Zvočno se avtor navezuje na pretekla obdobja z uporabo modalnosti, ki pa jo spretno nadgrajuje z barvitostjo akordike. Skladatelj jo je, tako kot Alleluia. Laudate Dominum, omnes gentes, prvič predstavil z APZ UP v Sloveniji. Slednja je nastala za delavnico na mednarodnem festivalu Črnomorski zvoki v Balčiku (Bolgarija), kjer jo je izvedel s sodelujočimi zbori na festivalu. Zaradi svoje igrivosti, ki je dosežena z združevanjem različnih ritmičnih vzorcev in dialogom med glasovi, je skladba kmalu postala stalnica na repertoarjih številnih tujih zborov.
Zgoščenko zaključuje Missa pro Juventute Tineta Beca. »Želel sem napisati tehnično in vokalno manj zahtevno delo, dosegljivo predvsem mladim pevcem,« pojasnjuje avtor. Omejil se je na štiriglasni stavek s spremljajočim klavirjem. Ustvaril je ritmično raznoliko delo s prvinami jazza in mešanimi taktovskimi načini, s čimer je želel mladim pevcem razširiti pevsko obzorje. »Bolje poučeni bodo v delu zaslišali tudi elemente gregorijanskega korala,« zaključi skladatelj.
Vsa dela, ki na pričujoči zgoščenki, tvorijo krščansko zgodbo o svetlobi in temi z naslovom LUX. Akademski pevski zbor Univerze na Primorskem se jih je naučil, izvedel in posnel v zadnjih treh sezonah. Večina je napisanih in posvečenih prav APZ-ju, ki je dela pod vodstvom Ambroža Čopija tudi prvič izvedel. Med Ambrožem Čopijem in ostalimi skladatelji obstaja najtrdnejša prijateljska vez. Andrej Makor se je pod njegovim mentorstvom razvil v danes že mednarodno uveljavljenega ustvarjalca. Tako Makor kot Tine Bec sta – oba solopevca – vrsto let prepevala pod njegovo taktirko, Črt Sojar Voglar pa je Čopijev prijatelj in skladateljski kolega na ljubljanskem Konservatoriju za glasbo in balet. To je četverica mladih ustvarjalnih ljudi, ki bogato sooblikujejo slovenski zborovski trenutek tako v produktivnem kot tudi reproduktivnem smislu in imajo brez dvoma še veliko »povedati«, tudi skozi glasove Akademskega zbora Univerze na Primorskem.