Vrhunska glasbena doživetja v koprski stolnici
V soboto, 25. 6. in nedeljo, 26. 6. bosta v sklopu festivala Sancte Nazarii v koprski stolnici zazvenela dva izjemna koncerta.
Na prvem koncertu se nam bo predstavil Dekliški zbor sv. Stanislava Škofijske klasične gimnazije z gosti pod vodstvom Helene Fojkar Zupančič s projektom Ljubezen preplavlja vse z glasbo Hildegarde iz Bigna in Damijana Močnika.
Na drugem pa zbor in orkester Camerata academica Koper s solisti ter Dekliški zbor Glasbene šole Koper pod vodstvom maestra Slavena Kulenovića s projektom glasbe francoskega skladatelja Gabriela Faureja.
Vstop na koncerte je prost. Vabljeni!
Orgle koprske stolnice, FESTIVAL SANCTI NAZARII
Sobota, 25. 6. 2022, ob 20:00, Stolnica Marijinega vnebohoda, Koper
Ljubezen preplavlja vse / Caritas abundat in omnia
Preplet pesmi in plesa po navdihu sv. Hildegarde iz Bingna
Dekliški zbor sv. Stanislava Škofijske klasične gimnazije
Dirigentka Helena Fojkar Zupančič
Glasba Hildegarda iz Bingna, Damijan Močnik
Kljunasta flavta Una Košir
Gotska harfa Urška Rihtaršič
Fidel Tilen Udovič
Tolkala, Hurdy gurdy, tampura Janez Jocif
Mentorica srednjeveškega petja Katarina Šter
Oblikovalka giba Barbara Kanc
O Hildegardi in koncertu
Benediktinska opatinja Hildegarda iz Bingna (109 –1179) je šele leta 2010 postala svetnica in cerkvena učiteljica, a je že v svojem času slovela kot pesnica, mistikinja, velika poznavalka narave in zdravilstva, pa tudi kot skladateljica. »Renska Sibila« je bila znana tudi po svojih čudežih in prerokbah in bila v stikih z najpomembnejšimi veljaki svojega časa, ki so cenili njen nasvet. Že od svojega otroštva je imela vizije, ki jih je v drugih polovici svojega življenja po božjem navodilu tudi zapisovala. Te kljub zapleteni srednjeveški dikciji marsikdaj zvenijo presenetljivo sodobno. V njih se razkriva poseben Hildegardin pogled na naravo in človeka. Tega pogleda ne zanimajo družbena in moralna pravila, temveč gre v iskanju bistva človeškega in vsega bivajočega še globlje, kjer išče povezavo z božjim. Del teh razodetij predstavlja tudi 77 pesmi, ki so se ohranile predvsem v dveh glavnih rokopisih in so označene kot liturgične pesmi (npr. antifone, himnusi …), čeprav se verjetno niso izvajale neposredno pri liturgiji. Hildegarda naj bi te »simfonije nebeških razodetij« slišala v svojih vizijah – tako besedilo kakor melodijo – ter jih zapisala po božjem navdihu.
Koncert v ospredje postavlja pet Hildegardinih pesmi.
Caritas abundat je meditativna vizija o božji ljubezni, ki vse preplavlja, medtem ko sta O virtus sapientiae in O quam mirabilis poklon božji modrosti, ki deluje zgoraj, spodaj in vsepovsod ter je predvidela in ustvarila tudi človeka. V glasbeni viziji Spiritus Sanctus (De Spiritu Sancto) se Sveti Duh kaže kot tisti, ki daje in giblje življenje. Posvečen mu je tudi daljši himnus O ignis spiritus, ki v ospredje prinaša vlogo Duha Tolažnika in branitelja pred zlim, v začetnih verzih pa je vanj vkomponiran trikratni vzklik »svet si« (t. i. »trisagion«), v katerem se je Hildegarda nedvomno oprla na močno liturgično tradicijo njenega časa.
Hildegardine pesmi so prepletene z inštrumentalnimi vložki. Ti so obogateni s koreografijami, ki vsebujejo motive srednjeveških in renesančnih plesov.
Mistiko srednjeveške melodike s sedanjostjo povezujejo skladbe Damijana Močnika. Po navdihu Hildegardinih melodij je na njena besedila skomponiral nove skladbe, ki so polnokrvna in živa podoba dragocene Hildegardine zapuščine.
Dekliški zbor sv. Stanislava je eden izmed petih zborov, ki delujejo na Škofijski klasični gimnaziji. V njem pojejo dijakinje od 2. do 4. letnika. Zbor goji stilno pester repertoar, od temeljnih klasičnih zborovskih del različnih obdobij do vokalnega popa in slovenskih ljudskih pesmi. Posebno pozornost namenja naročanju novih skladb sodobnim slovenskim skladateljem, s čimer prispeva k nastajanju nove kakovostne zborovske literature za visoke glasove.
Zbor koncertira v Sloveniji in tujini ter sodeluje s sorodnimi zbori po Evropi. Posnel je tri zgoščenke: Igraj kolce (2010), Sončnica (2012) in Jeruzalem (2017). Ponaša se s številnimi krstnimi izvedbami del sodobnih slovenskih skladateljev, napisanih posebej zanje. Je zmagovalec Evroradijskega (EBU) tekmovanja Let the Peoples Sing 2009 v Oslu. Julija 2017 je kot prvi in do sedaj edini slovenski zbor z velikim uspehom nastopil na 11. svetovnem zborovskem simpoziju v Barceloni. Februarja 2019 je navdušil s koncerti v Torontu, Clevelandu in na Nacionalni konferenci ameriških dirigentov (ACDA) v Kansas Cityju. Poleti 2021 je s samostojnim koncertom v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma obogatil mednarodni zborovski festival Europa Cantat.
Orgle koprske stolnice, FESTIVAL SANCTI NAZARII
Nedelja, 26. 6. 2022, ob 20:00, Stolnica Marijinega vnebohoda, Koper
Gabriel Faure
REQUIEM
Messe basse, Ave verum, Tantum ergo
Zbor in orkester
CAMERATA ACADEMICA KOPER
in DePZ Glasbene šole Koper
Solisti:
Ireneja Nejka Čuk, sopran
Pia Novak, sopran
Martin Kozjek, bariton
Dimitrije Savić, bas
Slaven Kulenović, dirigent
Requiem, op. 48, eno najpogosteje izvajanih del Gabriela Faureja, je bil prvič izveden leta 1888. Requiem ni bil sestavljen v spomin na določeno osebo, ampak po Fauréjevih besedah "za užitek." Zaradi pretežno nežnega tona je bil opisan kot "uspavanka smrti". Fauré je izpustil Dies irae, čeprav se sklicevanje na sodni dan pojavlja v Libera me, ki ga je, tako kot Verdi, dodal običajnemu liturgičnemu besedilu. Fauré je z leti revidiral Requiem in zdaj so v uporabi številne različne izvedbene različice, od najzgodnejše, za manjšo zasedbo, do končne revizije s polnim orkestrom. V njegovem opusu zasledimo vrsto del za različne instrumente, komorno glasbo ter orkesteralno glasbo. V zgodnjem obdobju je napisal vrsto sakralnih skladb. Na koncertu bomo slišali njegovo Messe basse, Ave verum in Tantum ergo, ki jih je skladatelj Tine Bec instrumentiral prav za to priložnost.
Projektni orkester Camerata academica Koper deluje pod okriljem društva Tarsia Consort. Sestavljajo ga obetavni mladi glasbeniki in profesorji, ki si projektno želijo poustvarjati vokalno-instrumentalna in orkestralna dela in s tem prispevati k raznoliki koncertni ponudbi na Slovenski obali. Svojo dejavnost je orkester razširil tudi na koncertna prizorišča po Sloveniji in širše. S svojim delovanjem želi orkester združevati tudi različne mednarodne ustvarjalce v skupnih projektih ter spodbujati nastajanje novih vokalno-instrumentalnih del, ki bodo skupaj z novimi orglami v koprski stolnici zazvenela v prihodnosti.. Orkester se je prvič predstavil s izvedbo Čopijeve Misse brevis za zbor in orkester v godalni zasedbi pod vodstvom skladatelja in dirigenta Ambroža Čopija, ki je tudi idejni vodja in ustanovitelj zasedbe. Skladba je v tej orkestraciji zazvenela prvič skupaj s komornim zborom »Vassil Arnaoudov» iz Sofije ( Bolgarija), mešanim pevskim zborom »Armonia« iz Preveze (Grčija) in dekliškim zborom Glasbene šole Koper. Svoje poslanstvo je nadaljeval z izvedbo koncerta Vivaldi&Bec, kjer je pod taktirko šefa dirigenta Slavena Kulenovića izvedel delo baročnega skladatelja Antonija Vivaldija in prav za ta koncert preinstrumentirano delo mladega slovenskega skladatelja Tineta Beca. Decembra 2022 se je orkester z velikim uspehom predstavil s programom skladb baročnega skladatelja A. Vivaldija skupaj s solistkami Moniko Babič, Niko Toškan in Evo Grebenc Slanič ter APZ Univerzne na Primorskem pod vodstvom mlade dirigentke Alje Klemenc. Aprila sta zbor in orkester skupaj s solistkami Nino Rupnik, Samanto Škorja in Brino Vukovič pripravila ob obletnicah baročnih skladateljev projekt Tartini&Tarsia, ki ga je posnela RTV Koper.
Zbor Camerata academica Koper je nastal z željo po združevanju različnih pevcev v vokalno-instrumentalnih delih. Sestavljen je iz pretežno pevcev ki delujejo ali so delovali v zborih (APZ Univerze na Primorskem, Komorni zbor KGBL) pod vodstvom Ambroža Čopija.
Dekliški pevski zbor Glasbene šole Koper je zrasel iz Mladinskega zbora Glasbene šole Koper. Pod vodstvom Maje Cilenšek deluje od leta 2010. Večkrat je povabljen na zborovske festivale v Italijo, Avstrijo in Slovenijo. Na mednarodnem tekmovanju »Citta di Rimini« (Italija) se je v letu 2012 uvrstil na drugo mesto. Istega leta se je udeležil mednarodnega tekmovanja »Varsovia Cantat« v Varšavi in prejel 1. nagrado v kategoriji dekliških zborov. Julija 2015 se je udeležil mednarodnega tekmovanja »Incanto Mediterraneo« v Milazzu. V kategoriji odraslih zborov si je prislužil zlato priznanje in 2. mesto ter posebno priznanje za najboljšo izvedbo obvezne skladbe. Septembra 2017 je na zborovskem tekmovanju »International Baltic Sea Choir Competition« v Latviji osvojil 95 točk in 2. mesto ter prejel nagrado za najboljšo izvedbo obvezne skladbe Lux Aeterna Erika Ešenvaldsa. Isto leto je bil absolutni zmagovalec primorskega regijskega tekmovanja v Postojni. Oktobra 2019 se je udeležil mednarodnega tekmovanja »Flanders« v Belgiji, osvojil 1. mesto v kategoriji ženskih zborov ter posebno priznanje za najboljše ocenjeni zbor celotnega tekmovanja. Zbor se ponaša s krstnimi izvedbami skladb priznanih slovenskih skladateljev, kot so Uroš Rojko, Ambrož Čopi, Bojan Glavina, Tadeja Vulc, Matej Bonin in Andrej Makor.
Slaven Kulenović je eden najvidnejših dirigentov mlajše generacije na Slovenskem. Je dirigent in umetniški vodja Simfoničnega orkestra Domžale – Kamnik, vodi tudi simfonični orkester Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana. Dirigiral je Orkestru Slovenske filharmonije, Sarajevski filharmoniji, Simfoničnem orkestru SNG Ljubljana, Simfoničnem orkestru SNG Maribor, Simfoničnem orkestru Akademije za glasbo, Pihalnemu orkestru AG, Simfoničnemu orkestru RTV Slovenija, Simfoničnemu orkestru romunskega radia in mnogi drugim orkestrom. Je vsestranski glasbenik s pretanjenim čutom za različne glasbene sloge. Med vrhunci dosedanjega umetniškega udejstvovanja velja omeniti odmevni gostovanji s Simfoničnim orkestrom KGBL v Bosni in Hercegovini (Sarajevo in Zenica), Nemčiji (Dresden) in na Madžarskem (Budimpešta) ter dirigentski nastop na Svetovnih glasbenih dnevih 2015. Na Akademiji za glasbo v Ljubljani je najprej študiral klavir v razredu Dubravke Tomšič Srebotnjak, kjer je leta 2007 z odliko (diploma Summa cum laude) tudi diplomiral, nato pa še dirigiranje v razredu Milivoja Šurbka. Študij dirigiranja je zaključil leta 2009. V času študija je prejel Prešernovo nagrado Akademije za glasbo za odlično interpretacijo Mozartovega Klavirskega koncerta št. 24 v c-molu. S solističnimi recitali in kot član komornih zasedb je nastopal v Nemčiji, Avstriji, Italiji, Južni Koreji, Hrvaški, Srbiji, Bosni in Hercegovini in v Sloveniji. Kot solist je nastopil z Orkestrom Slovenske filharmonije in s Simfoničnim orkestrom Akademije za glasbo v Ljubljani, izpopolnjeval pa se je tudi na številnih dirigentskih mojstrskih tečajih (Mark Stringer, George Hurst, Wolfgang Dörner, Klaus Arp, Andrey Boreyko, George Pehlivanian). Kot dirigent je sodeloval pri krstnih izvedbah del priznanih slovenskih skladateljev (Tomaž Habe, Katarina Pustinek Rakar, Helena Vidic), dejaven pa je bil tudi kot korepetitor v SNG Maribor in v SNG Ljubljana. Slaven Kulenović je iskan kot korepetitor in umetniški sodelavec, ki se udejstvuje tudi kot glasbeni aranžer in producent. Trenutno je zaposlen kot profesor klavirja in komorne glasbe na Konservatoriju za glasbo in balet v Ljubljani.