ŠOUP in Študentski svet UP v boj za avtorske pravice študentov
Študentska organizacija Univerze na Primorskem (ŠOUP) med svoje prioritete delovanja uvršča skrb za pravice študentov, kakovost in pogoje študija. V ta namen smo v sodelovanju s Primorskim svetovalnim središčem (PRIMSS) organizirali strokovni posvet na temo zaščite avtorskih pravic študentov, ki je bil v ponedeljek, 26. oktobra 2015 v prostorih centra mladih Koper. Po zaključenem posvetu smo Študentskemu svetu UP podali predlog, da prične z uradnim postopkom v smeri razreševanja te problematike.
Na posvetu smo s strokovnjaki odgovarjali na različna vprašanja, ki se porajajo marsikateremu študentu ob pripravi študijskih del, predvsem diplom. S posvetom smo tako opozorili na problematiko avtorstva in mentorstva, ki se dogaja na naši univerzi. Problematika po našem mnenju na ravni univerze nima ustrezne pravne podlage in zato obstaja veliko sivih con, o čemer so na posvetu spregovorili gostje, ki so obravnavano tematiko osvetlili z različnih zornih kotov, tako pravnega kot etičnega.
Matej Kleva, diplomant kineziologije na UP FAMNIT, je na posvetu predstavil svoj primer, ko je profesor brez njegove vednosti uporabil podatke njegovega diplomskega dela v znanstvenem članku. Matej Kleva je podatke za empirični del svoje diplomske naloge sicer pod vodstvom in z usmerjanjem mentorja pridobil sam, nato pa čez eno leto po naključju ugotovil, da so ti podatki uporabljeni v enem izmed mentorjevih znanstvenih člankov. Zmotilo ga je, da ga o tem ni nihče obvestil.
Mag. Katarina Krapež je opozorila, da so diplomska, magistrska dela oz. naloge, ki jih pripravijo študenti za katera podpišejo izjavo o avtorstvu, avtorska dela, o čemer govori tudi zakon o avtorski in sorodnih pravicah. Mentor je tisti ki študenta pri tem vodi in usmerja, ni pa avtor diplomskega ali magistrskega dela. Kljub temu pa bi bilo po njenem mnenju polje mentorstva potrebno bolje opredeliti. Meja med mentorstvom in avtorstvom je v praksi tanka in včasih zabrisana, je nekakšna siva cona, ki jo je velikokrat težko določiti, a toliko lažje prestopiti, zato se je o problematiki potrebno pogovarjati. V tem smislu je mag. Krapež izpostavila potrebo po natančnejši opredelitvi mentorstva, ki ga je potrebno ločevati od avtorstva
Mag. Primož Turk je izpostavil svoje opažanje o prisotnem nihilizmu in pomanjkanju smisla v univerzitetnem prostoru., tj. prepoznavanja in verjetja v smisel v delu, ki ga opravljajo profesorji. Meni, da so univerzitetni učitelji tisti, ki morajo verjeti v smiselnost svojega raziskovalnega in učiteljskega dela, ker le tako lahko pri študentih zbujajo smisel za študij. Izobraževanje nikoli ni le golo prenašanje znanja, ampak počasno ustvarjanje veselja nad samim seboj preko potrditve skozi delo in študij.
Izr. prof. dr. Boštjan Šimunič je opozoril na to, da morajo profesorji oz. mentorji prepoznati dobre študente in jim dati priložnost za nadaljnje delo v akademski sferi. Pri tem je profesorjeva naloga, da nadarjene študente spodbuja, jih uči in pripravlja na kompetentno delo v akademskem svetu. Izpostavil je tudi sistemski problem, t.i. »tekmo za točke«, ki so pogoj za napredovanja oz. imenovanja v nazive, ki jih profesorji in raziskovalci pridobijo z objavami v znanstvenih revijah, pri čemer je preveč poudarka na kvantiteti in premalo na kvaliteti.
Po zaključenem posvetu smo Študentskemu svetu UP podali predlog, da prične z uradnim postopkom v smeri razreševanja te problematike. Študentski svet UP je predlog prevzel kot lastno pobudo in jo bo v skladu s svojimi pristojnostmi predlagal v reševanje na ustreznih organih UP.
»Menimo, da je področje varovanja avtorskih pravic študentov na univerzi preslabo definirano v pozitivni zakonodaji, zato smo predlagali, da se od UP zahteva sprejetje posebnega akta, ki bo podrobneje urejal pravice in dolžnosti študentov in profesorjev pri varovanju avtorskih in sorodnih pravic,« sporoča Seit Demiri, predsednik ŠOUP.